Networking a podnikatelské akce, které vám přinesou byznys i skvělé partnerství

Petr Bernadič

Mnoho lidí navštěvuje různé podnikatelské akce a networkingy, kam chodí spousta podnikatelů a obchodníků. Výsledkem bývá ale jen to, že někam chodí na kávičky, snídaně, obědy,… a reálný přínos pro byznys tam není takový, jaký by chtěli. Za mě jsou tyto akce jedny z velmi důležitých cest k navazování spoluprací a dlouhodobých vztahů s dalšími firmami a kontaktními osobami. Nicméně velmi často narážím na lidi, kteří zde spíš ztrácejí čas a nevyužijí těchto příležitostí. Jak zefektivnit networking a další podnikatelské akce?

Sám se řídím 3 principy, které setkání zefektivňují a navazuji zajímavé spolupráce a vztahy. Před každou akcí si určím svůj záměr. Stanovuji si konkrétní cíl, který jdu naplnit. Jít na setkání, kde je určitý typ podnikatelů, s tím, že se uvidí, jestli z té akce něco vypadne nebo ne, je za mě ztrátou času. (Pokud to tedy nemám zrovna v kalendáři jako odpočinkovou aktivitu místo divadla nebo koncertu). Například si jdu pro kontakt na obchodního ředitele firmy ABC a.s. Zjistit, zda ho někdo nezná a zda by mě mohl doporučit a otevřít mi cestu k němu. Nebo hledám spolupráci s vývojářskou firmou, u kterých vím, že jsme schopni pomoci s efektivněním obchodu, aby technicky zaměřeným lidem rozuměli netechničtí rozhodovatelé na straně zákazníků. Svou pozornost tedy vkládám na to, co chci získat a jaký je můj cíl akce. Stejným způsobem přistupuji k dalším meetingům, které z těchto akcí vypadávají. Pokud setkání povedete stylem OK, pojďme se potkat a poznat se, tak to bude nejspíš fajn popovídání, možná získání dobrého vztahu, ale byznysově vás to většinou nijak neposune a pokud ano, bude to trvat dlouho. 

Druhým principem, na který nedám dopustit ani v obchodu ani v podnikání, je proaktivita. Nelze čekat na to, že za mnou někdo přijde. Musím být tím, kdo udělá první krok. V tu chvíli mám v rukách potenciální spolupráci. Ovlivním, zda bude efektivní, zda bude dávat smysl a jestli ji posuneme dál nebo ne. Nebuďte tím, kdo bude čekat, jestli někdo za ním přijde a osloví ho s nabídkou na spolupráci nebo s doporučením nového zákazníka. Nebojte se říct o to, co chcete. Nebojte se někoho oslovit a pobavit se s ním o tom, co dělají, jak fungují a zda si můžete být nápomocní. Například mám firmu, která prodává knížky. Jdu oslovit potenciálního partnera s otázkou „Jak u Vás ve firmě řešíte vzdělávání a rozvoj? Přemýšleli jste někdy nad tím, jaké přínosy má v rámci firmy vytvořit zaměstnaneckou knihovnu?“ Nebo jsme společnost, která má e-shop se sportovním oblečením. Proaktivně vyrážím za zástupcem firmy z mé cílové skupiny „Jsme schopný zajistit vaší firmě zaměstnanecký benefit v podobě slevy na sportovní oblečení pro všechny vaše zaměstnance. Je to zajímavá možnost jak takto podpořit jejich imunitu a dobít energii. Jaký máte názor na podporu aktivity zaměstnanců?“ Byznys na nikoho nečeká, a proto si pro něj proaktivně jděte!

S tím souvisí propojování lidí. Pokud chcete být efektivní, naučte se vytvářet dobré byznys vztahy, které vám budou něco přinášet. A proto prodávejte i ostatní. Například se seznámím v podnikatelském klubu s fajn člověkem, který nabízí skvělé tiskové služby, letáky, knížky,… Na schůzce s jiným klientem při zjišťování potřeb vidím, že je to právě něco, co potřebuje. Proaktivně doporučuji a propojuji je. Vyplatí se nejdřív dávat a následně můžu něco očekávat. Vždycky se tak stane, jen je to otázkou času, než někdo předá kontakt zase vám. Udělejte první krok

I když budete dodržovat předchozí principy, i tak můžete narazit. Každý networking, každý podnikatelský klub má svá specifika členů. Pokud si zvolíte akci, kde není vaše cílová skupina, bude to pro vás s velkou pravděpodobností neefektivní. Pokud jste podnikatel ve firmě, která má stamilionové obraty, funguje na mezinárodním trhu nebo řešíte jiný druh zakázek a šel byste na akci s malými živnostníky, kteří například dělají Facebookové kampaně nebo shánějí auta do vozových parků, tak se vaše cesty asi nesetkají. Stejně jako vy tak i oni potřebují jinou cílovou skupinu, se kterou jsou zvyklí jednat. Člověk, který dělá Facebookové kampaně, by se měl možná raději potkat s marketingovým manažerem firmy. Člověk, který dodává auta, by se měl setkat s office manažerem nebo se správcem vozového parku. 
Jakmile se rozhodnete pro networkingovou akci nebo se stát členem podnikatelského klubu, zaměřte se na to, kdo je vaší cílovou skupinou, se kterou se chcete setkávat a zda na té konkrétní akci budou. Pak vás tyto akce mohou posunout tam, kam potřebujete. Nastavte si, co od té akce očekáváte a jděte si proaktivně pro to. Splňte všechny tři principy a uvidíte, že pro vás tato setkání budou skvělým byznysovým místem, které vás posune jak z hlediska spoluprací, tak vám dodá energii a inspiraci od jiných lidí stejně jako mně.

Mohlo by vás také zajímat

16. 4. 2021

IT a technologie

Přechod do online prostředí a využití virtuální asistentky

16. 4. 2021

Marketing

Vyberte si správného partnera pro svůj marketing

15. 4. 2021

Strategické řízení

Aliance – zdroj růstu vašeho byznysu

14. 4. 2021

Networking

Networking a podnikatelské akce, které vám přinesou byznys i skvělé partnerství

Přihlaste se k odběru našich článků

Pravidelnou dávku nového obsahu našeho magazínu budete
dostávat přímo do e-malové schránky. Žádný spam. Slibujeme!

Pravidelnou dávku nového obsahu našeho magazínu budete dostávat přímo do e-malové schránky. Žádný spam. Slibujeme!