Předejděte syndromu vyhoření

Libor Zinkaizl

Jak předcházet syndromu vyhoření? jak poznám, jestli jsem vyhořel? 5 hlavních signálů vyhoření a praktické tipy pro prevenci vyhoření.

Syndrom vyhoření je výsledkem dlouhotrvajícího stresu a ztráty smyslu života. Trvalého přetížení, chaosu a neuspořádaných vztahů. V dnešní uspěchané době orientované na vydělávání peněz a hromadění hmotných statků jsme si práci dali na první místo a úplně jsme zapomněli, že jsme součástí přírody a jejich cyklů, které naprosto ignorujeme. 

Dnešní moderní člověk se od přírody téměř odpojil. Zatímco příroda s příchodem podzimu zpomaluje a chystá se k zimnímu odpočinku až spánku. Moderní člověk vyráží vzhůru k hlavní pracovní sezoně, k největším stresům roku, k hlavním výsledkům. Nezačíná odpočívat, naopak šlape na plyn. V době, kdy příroda začíná zvolňovat a šetřit síly, tak člověk věří, že je něco víc, a proto začíná hlavní sezona depresí a vyhoření.

Z vlastní praxe při práci s manažery nebo podnikateli vnímám dvě příčiny vzniku syndromu vyhoření. Buď se urputně snaží dosahovat dlouhodobě maximálního výkonu, který je mimo jejich potenciál, nebo pracují v oblasti, kde postrádají talent, aniž by si to uvědomovali a za každou cenu se chtějí prosadit.

5 signálů vyhoření

Než dojde ke skutečnému vyhoření je to relativně dlouhá a plíživá cesta. Pokud začneme vnímat sami sebe, tak přichází celá řada varovných signálů, které se začnou postupem času zintenzivňovat a pokud je neignorujeme, můžeme zabránit vzniku syndromu vyhoření.

Pozorujete následující signály u někoho blízkého nebo u sebe?

  • Rychle vybouchnete, a to i při malém podnětu?
  • Bolí vás často záda?
  • Chytají vás křeče do svalů?
  • Těžko usínáte a snadno se uprostřed noci probouzíte?
  • Pálí vás žáha i po lehkém jídle?
  • Máte úzkosti a chaos v životě?

Pokud na některou z těchto otázek přikyvujete a je to stále častější problém, pak budete souhlasit nejspíš i s doplňkovou otázkou: Cítíte se ve stresu? Pokud ano, což asi odpoví celá řada z vás, pak je na místě otázka, jaký dopad to má na vás? 

Jak předcházet syndromu vyhoření

Když si firmy objednají na konzultaci nebo na workshop pro své manažery, tak se často zaměřujeme na prevenci, protože dnes si je už téměř každý vědom, o jak závažné téma se jedná, do kterého je velmi snadné spadnout. Jak vyhoření předejít?

  1. Snižte příliš vysoké nároky, protože radost a pohoda je základ života.
  2. Nepropadejte syndromu pomocníka. Padlých samaritánů jsou plné hřbitovy.
  3. Naučte se říkat NE. Však nemusíte zvládnout všechno.
  4. Stanovte si priority a mějte vizi na 3-5 let.
  5. Dobrý plán ušetří polovinu času, proto plánujte svůj čas na 80 %.
  6. Dělejte přestávky, protože i přestávka je součástí time managementu a měla by mít místo ve vašem diáři či kalendáři.
  7. Vyjadřujte otevřeně své pocity, ať neubližujete ani sobě ani druhým.
  8. Hledejte emocionální podporu. Věřte, že nejste na všechno sami.
  9. Dělejte to, co vás skutečně baví a přináší radost.
  10. Vraťte se zpět do přírody. Ideální je procházka parkem nebo lesem. To je balzám pro duši.

5 praktických tipů, které vám skvěle pomohou jako prevence syndromu vyhoření

1. Malé cviky

Neříkejte dopředu, že na ně kvůli práci nemáte čas. Malé cvičení zvládnete i v kanceláři:

  • Stoupněte si čelem za židli, těsně za zádovou opěrku.
  • Stoj spatný, to znamená, že k sobě přitisknete chodidla, kotníky, kolena, stehna. 
  • Předkloňte se přes zádovou opěrku židle. Snažte se dosáhnout prsty rukou co nejblíže k podlaze. Vytahujete se z pasu, hlava volně visí. V maximu setrvejte. Dýchejte uvolněně a hluboce.
  • Po chvíli se pokuste ještě trochu více přiblížit prsty rukou k podlaze.
  • Poté se pomalu vzpřimujte, pohyb jde opět z pasu. Zvedáte se kulatě, obratel po obratli.
  • Když jste zcela vzpřímení, s nádechem vzpažte a opět z pasu co nejvíce vytahujte ruce vzhůru. Pohled míří za prsty rukou.
  • S výdechem spustíte ruce do pozice modlitby. Celé cvičení opakujte, nejlépe 6x.

2. Zklidnění

Do pracovního dne vložte pravidelné přestávky, ideálně po 2 hodinách, kdy opustíte pracoviště na 10 min. Můžete jít na WC, uvařit si čaj, jít před budovu nebo na terasu nadechnout se čerstvého vzduchu, protáhnout se. Pokud nutně nepotřebujete jezdit do práce autem, pak vystupte o jednu stanici dříve a zbytek dojděte pěšky domu.

3. Uvolnění

Psychický stres má své tělesné skladiště. Bolavým zádům i žaludku, ale i jiným částem těla je potřeba pomoci s uvolněním pomocí jednoduchých cviků. Doporučením je najít si každý den čas na pravidelné cvičení, stačí i pouhý strečink.

4. Pravidelná strava

Tělo miluje opakující se rituály. Ranní hygienická očista, klidná a vydatná snídaně, vyvážený oběd, lehká večeře, večerní meditace před spaním. Hodně lidí má ve zvyku jíst za pochodu, aby šetřil čas. Pokud mezi ně patříte, pokuste se s tím skoncovat. Sedněte si a jídlo si vychutnejte. 

5. Usnadnění usínání

Pokud míváte potíže s usínáním nebo probouzením se během noci, je třeba uvolnit tělo a ztišit rozeběhnutou mysl. Jak? Večer už nepracujte. Ideální je také poslech klidné a kvalitní hudby, dlouhá procházka třeba 45 min. a vynechání alkoholu. Pokud vám mysl připomíná, co všechno je třeba ještě udělat, tak si to dejte na papír a vraťte se k tomu až druhý den.

Generace mých rodičů syndrom vyhoření téměř neznala, v mé generaci se začal projevovat mezi čtyřicátým až padesátým věkem života a u dnešní mladé generace se již objevuje kolem třiceti let. Zvládnout dnešní hektickou dobu znamená mít jasný záměr, vědět pro co žiji a zda to dává smysl z pohledu přínosu pro společnost a mě samotného.

Ať se vám daří vyhnout syndromu vyhoření obloukem

Libor Zinkaizl

Mohlo by vás také zajímat

4. 11. 2022

Video marketing

Stvořeni k milování vizuálů aneb proč je video nezbytností nejen v marketingu

4. 11. 2022

Energie

Šetřit energie znamená kombinovat technologie. Jak zvolit ty nejvhodnější?

7. 10. 2022

Marketing - obsah

Obsah prodává, ale jak vzniká?

17. 9. 2022

Strategické řízení

Jak úspěšně zvládnout fúzi a získat větší podíl na trhu

Přihlaste se k odběru našich článků

Pravidelnou dávku nového obsahu našeho magazínu budete
dostávat přímo do e-malové schránky. Žádný spam. Slibujeme!

Pravidelnou dávku nového obsahu našeho magazínu budete dostávat přímo do e-malové schránky. Žádný spam. Slibujeme!