Strategický leadership z pozice majitele

Libor Zinkaizl

Leadeři a strategie, strategie a leadeři. Dvě spojené nádoby, které by měly společně fungovat v perfektní balanci, protože vedou firmu k růstu. Nemusíte být největším hráčem, nemusíte mít největší tržní podíl nebo mít možnost určovat cenu svých výrobků na trhu. Důležité je se hlavně posouvat dál. Krok po kroku. Jak na to?

Tajemství úspěšných firem nebo známý fakt?

Úspěšné firmy musí umět pracovat s lidským potenciálem svých zaměstnanců na maximum. Lidi ve firmě neplatíte za jejich přítomnost v práci, ale za to, jak využívají své dovednosti, do jaké míry mají inovativní myšlení, jak moc jsou ochotni riskovat a jít po nových neprobádaných cestách.

Dalším faktorem úspěchu je umět nejen rychle a efektivně vyvíjet nové výrobky, ale především je efektivně uvést na trh. Vědět, jak pracovat s prodejními kanály, mít jasnou prodejní strategii, marketing a komunikaci se zákazníky.

Majitel, manažer, leader?

Jaký je rozdíl mezi majitelem v roli manažera a majitelem v roli leadera?

Zjednodušeně řečeno – leader má vždy jasnou vizi, ke které směřuje a manažer řídí agendu strategického řízení jako proces. Manažeři a jejich týmy dodávají často výsledek 1+1=2 tzn. dodají to, co se od nich očekává, což není nijak špatně. Leader však vede tým, který dodá výsledek a předčí očekávání samotného zadavatele tedy 1+1=3.

Principy strategického leadershipu

V roce 2019 vedli v PricewaterhouseCoopers rozsáhlou studii s 6 000 vedoucími pracovníky, kde využili metodiku výzkumu vyvinutou Rookeem a Torbertem (2005). Respondentům pokládali řadu otevřených otázek, přičemž odpovědi odhalovaly vůdcovské schopnosti. Po analyzování odpovědí s cílem určit, kteří typy vůdců jsou těmi nejvýraznějšími, se k velkému překvapení ukázalo, že pouze 8 % respondentů je tzv. strategickými leadery a těmi, kdo dokáží efektivně vést transformační procesy ve firmě.

Desatero strategických leaderů

Jak má tedy strategický leader vypadat? Za co všechno je zodpovědný a jaké by měl mít charakteristiky?

  • Rozdělovat odpovědnost.
  • Upřímnost a otevřenost ve sdílení informací.
  • Otevírat více cest, utvářet a testovat myšlenky a nápady.
  • Vytvářet bezpečný prostor pro selhání.
  • Poskytovat přístup k dalším stratégům.
  • Rozvíjet příležitosti pro učení založené na zkušenostech.
  • Najímat lidi za účelem transformace.
  • Oddat se své práci (dávat do ní celé své „já“, ne však v egoistickém slova smyslu).
  •  Nacházet si čas na reflexi a zamyšlení.
  •  Připouštět, že rozvoj vedoucí pozice je nikdy nekončící praxe.

Byznys je týmový sport, tak kde jsou pravidla?

Stejně jako každý jiný tým, i ten váš by měl mít určitá pravidla. Stanovte si tedy především podmínky, za kterých chcete spolupracovat, jasně si specifikujte zadání a vytvořte podmínky pro samostatnost. Je až neuvěřitelné, jakou sílu má autonomie v týmu a paradoxně vytváří pevnější vazby mezi jednotlivci.

Zamyšlení pro vás

  1. Do jaké míry rozdělujete a delegujete rozhodování a odpovědnost mezi ostatní leadery? Proč / v čem je to přínosné?
  2. Do jaké míry jste upřímní a otevření ve sdílení informací s druhými? Jaký je poslední případ, který mohou ostatní potvrdit?
  3. Do jaké míry se vám daří otevírat více cest, které umožňují a napomáhají přinášet a rozvíjet nové myšlenky a nápady a testovat je?
  4. Do jaké míry vytváříte bezpečný prostor pro selhání? Jak to druzí poznají a vnímají? K čemu vede to, když lidé takový bezpečný prostor mají či nemají?
  5. Do jaké míry poskytujete ostatním přístup k dalším stratégům? Kdy a za jakých okolností se tak stalo naposled?
  6. Do jaké míry rozvíjíte příležitosti pro učení založené na zkušenostech? Jaký příklad mohu uvést z poslední doby? K čemu to přispělo?
  7. Do jaké míry získáváte a daří se vám získávat lidi pro změnu a transformaci? Kdo je toho důkazem v mém okolí? O jakou hlubší změnu v takovém případě šlo?
  8. Do jaké míry jste oddáni své práci jako strategický leader? Čím toto mohu doložit? Jaká jsou má měřítka této oddanosti?
  9. Do jaké míry si nacházíte čas k reflexi a zamyšlení? Kdy jsem se naposled zastavil a zamyslel se? Mám pravidelný čas na reflexi zanesen ve svém diáři a rozvrhu?
  10. Do jaké míry je rozvoj vůdcovství a mých leaderských schopností a dovedností už uzavřen či může pokračovat? Jaké mám důkazy, že je to (pro mě) nekončící praxe? Jak to mohou v můj prospěch dosvědčit druzí v mém pracovním okolí?

Není to na jednoho člověka moc?

Pořád dokola omílaná motivace, strategické vedení, leadership a další superlativy, který by měl správný leader mít. Jak toho ale dosáhnout? Jak pracovat s motivací svých lidí jako leader, aby dosahovali výsledků 1+1=3?

1. Mějte jasno v zadání, čeho chcete dosáhnout?

A buďte specifičtí: do dvou let máme vybudovaný tým, který umí uvádět nové výrobky s lehkostí na trh.

2. Vyberte ze svého týmu člověka, který má největší potenciál pro splnění zadání, tzn. přijde s neotřelým řešením a je ochoten riskovat, zbavte ho provozního bulls*itu.

3. Nechte ho sestavit tým, do kterého si vybere lidi, kterým věří, se kterými se mu bude dobře spolupracovat a dosahovat výsledků.

4. Ať zpracují postup a konkrétní plán, jak výsledku dosáhnou.

5. Domluvte si s nimi rozpočet a potřebné zdroje, stanovte časový limit na dodání řešení.

6. Nechte je konat a nastavte reporting.

7. Nechte jim otevřené dveře, pokud se potřebují poradit.

8. Důvěřujte jim.

Možná si říkáte, že takové lidi ve firmě nemáte. Otázka zní „znáte své lidi a jejich potenciál? Víte, co umí a co dokážou v kladném slova smyslu? Má každý člověk ve firmě svůj osobní rozvojový plán?“

Role strategického leadera není jen ve stanovení vize, obchodního cíle a strategie, jak všeho dosáhnout, ale znát své lidi a umět pracovat s jejich potenciálem. Není otázkou, kolik máte ve firmě různých technologií, aplikací, komunikačních nástrojů, projektového softwaru, ale jak efektivně s nimi umí vaši zaměstnanci pracovat a vytěžovat je.

Vedete své kolegy k samostatnosti a odpovědnosti? Nebo vše rozhodujete sami a sami si všechno raději odpracujete než delegujete?

Jak dál?

Společně s námi, s našimi specialisty z Každý Prodává identifikujeme potenciál vaší firmy a vaše možnosti rozvoje v různých oblastech. Společně vytvoříme plán rozvoje pro každého zaměstnance, podíváme se, jak máte nastavenou spolupráci a procesy. Následně vám navrhneme změny, konkrétní plán kroků v čase, a to vše společně implementujeme do praxe.

Na podnikání nejste sami. Nezávazně nás kontaktujte a společně můžeme vykročit vpřed vyšším výsledkům a strategickým rozhodnutím.

Mohlo by vás také zajímat

3. 1. 2023

Strategické řízení

Strategický leadership z pozice majitele

4. 11. 2022

Video marketing

Stvořeni k milování vizuálů aneb proč je video nezbytností nejen v marketingu

4. 11. 2022

Energie

Šetřit energie znamená kombinovat technologie. Jak zvolit ty nejvhodnější?

7. 10. 2022

Marketing - obsah

Obsah prodává, ale jak vzniká?

Přihlaste se k odběru našich článků

Pravidelnou dávku nového obsahu našeho magazínu budete
dostávat přímo do e-malové schránky. Žádný spam. Slibujeme!

Pravidelnou dávku nového obsahu našeho magazínu budete dostávat přímo do e-malové schránky. Žádný spam. Slibujeme!