Aliance – zdroj růstu vašeho byznysu

Libor Zinkaizl

Jste v situaci, kde další růst firmy naráží na limity vaší kapacity v oblasti lidských zdrojů, řízení firmy, nových nápadů, finančních zdrojů, výrobní kapacity nebo si nemůžete dovolit vlastní výzkum a vývoj? Limitů může být mnoho a vy máte několik cest, jak tuto situaci vyřešit. Můžete například koupit konkurenční firmu včetně všech rizik s tím spojených, vzít si úvěr a rozšířit své aktivity. Nebo si vyberete spolupráci a vstoupíte do aliance, která stojí na společném vzájemně výhodném strategickém zájmu. Kterou si zvolíte vy?

Co jsou aliance a co mohou vašemu byznysu přinést?

Pod strategickou aliancí si můžete představit dohodu mezi dvěma nebo více společnostmi. Spojení, které vzniklo za účelem dosažení společného byznysového záměru, sdílení svých silných stránek a zdrojů. Na druhou stranu si ale každá zúčastněná strana uchovává své podnikatelské zaměření. Cílem samotné aliance je spojení se a spolupráce nad vzájemně výhodnými projekty, které pomohou v dosažení vyšších obratů, ziskovosti, tržního podílu nebo expanze na zahraniční trhy.

V moderním byznysovém světě je tato forma spojení chytrou a výhodnou formou, jak dosahovat svých cílů i přes všechny limity. Vzrůstající konkurence, globalizace, rychlé změny technologií a další faktory vytvářejí komplexní a složité podmínky v podnikatelském prostředí. Vypořádání se s nimi usnadňuje právě forma aliancí. Prostřednictvím nich se firmy mohou naučit nové byznysové techniky a metody, nasdílet si své zkušenosti, sdílet finanční zdroje nebo vstoupit do nových tržních segmentů. To vše spěje k výrazně vyššímu růstu firem v alianci, než kdyby každá z nich rostla sama. Záleží to vše jen na nastavení výsledků, potřeb a očekávání. Aliance tak mohou být záležitostí na pár let, ale i desetiletí.

Existují 4 druhy aliancí. Která se hodí vám?

Na poli aliancí se můžete setkat se 4 druhy, které se liší svou mírou interakcí a konfliktů. V prokonkurenční alianci je málo společné interakce a konfliktů. Může se jednat o alianci mezi distributorem, dodavatelem a výrobcem. Společnosti spolupracují bez spojení svých kapitálových zdrojů. Například výrobce vozidel a jeho subdodavatelé nebo výrobce potravin, distributor a síť prodejen. 

Nekonkurenční aliance se vyznačuje velkou interakcí a nízkým výskytem konfliktů. Tento typ strategické aliance se uskutečňuje mezi firmami, které jsou ze stejného odvětví, ale nevnímají se jako konkurenti, protože každý působí v jiné geografické oblasti. Jako příklad mohou být dvě jazykové školy, která každá působí v jiné části země, ale společně vyvíjejí sdílenou didaktickou metodu výuky jazyka.

Vysoká míra interakcí a konfliktů je specifická pro konkurenční aliance. Ty vznikají mezi firmami, které jsou ze stejného odvětví, působí v rozdílných trzích, kde se spojují s lokální konkurencí se snahou expanze do nové země. Příkladem může být globální výrobce ochucených nealko nápojů a lokální lídr v minerálních vodách.

S nízkou mírou interakce, ale vysokým výskytem konfliktů se setkáte v předkonkurenční alianci. Účelem těchto strategických aliancí je spolupracovat na vývoji nového výrobku nebo nové technologie. Jako příklad může sloužit společný vývoj podvozkové platformy pro výrobu elektromobilů.

Strategické aliance mezi velkými brandy

Apple a MasterCard

V okamžiku, kdy se Apple Inc. rozhodl vstoupit do digitálního platebního byznysu, se stal velkým konkurentem pro všechny existující společnosti v této oblasti. Než aby druhý největší poskytovatel online plateb MasterCard šel do konkurenčního boje, rozhodl se vytvořit s Apple alianci, ze které mohly obě společnosti získat výhody. Master Card byla první společnost, která mohla svým zákazníkům poskytnou Apple Pay služby a Apple získal reputaci MasterCard.

Red Bull a GoPro

V roce 2012 se Red Bull spojil s GoPro, aby podpořil natočení seskoku z balónu. Red Bull sponzoroval seskok a parašutista měl kameru od GoPro, která zachytila záběr. Následně tyto dvě značky vytvořily stále trvající partnerství v oblasti extrémních sportovních akcí. A tím se GoPro kamery staly jediným záznamovým zařízením na podobných akcích. Úspěch obou značek je postaven na oslovení fanoušků adrenalinových zážitků.

Starbucks a Barnes&Noble

Starbucks vytvořil velmi úspěšné a dlouhodobé partnerství s Barnes & Noble, kde využily toho, že většina kamenných prodejen knih kvůli velké konkurenci po internetu má problém přežít. To vedlo k vytvoření společného brandu Starbucks „B&N Cafes“ v téměř všech knihkupectvích. Káva nebo čaj a dobré čtení se dobře snoubí, a tím mají milovníci knih o důvod více navštívit knihkupectví Barnes & Noble. Starbucks tak získal další zdroj růstu a oddělil se od konkurence.

Navštivte některý z našich klubů jako člen a popovídáme si o možnosti vytvoření vlastní aliance nebo přidání do již vzniklých.

Mohlo by vás také zajímat

15. 4. 2024

IT technologie

Rizika informačních systémů

13. 11. 2023

Právní služby

MÁ SMYSL SI REGISTROVAT OCHRANNOU ZNÁMKU A CO TO VLASTNĚ OCHRANNÁ ZNÁMKA JE?

23. 10. 2023

Právní služby

WHISTLEBLOWING – ÚČINNOST NOVÉHO ZÁKONA SE BLÍŽÍ!

23. 10. 2023

Marketing

Dosáhněte vyšších zisků efektivním online marketingem

Přihlaste se k odběru našich článků

Pravidelnou dávku nového obsahu našeho magazínu budete
dostávat přímo do e-malové schránky. Žádný spam. Slibujeme!

Pravidelnou dávku nového obsahu našeho magazínu budete dostávat přímo do e-malové schránky. Žádný spam. Slibujeme!